Izložba pozorišnih plakata “Ćirilica teatar” autora Dejana Petrovića iz Kragujevca, biće otvorena 26. septembra 2025. godine, u 19 časova. Svi zainteresovai izložbu u Zamku kulture će moći da posete do 26. oktobra.
Autor izložbe, Dejan Petrović, rođen je u 1979. godine, u Kragujevcu. Diplomirao je 2005. godine na Fakultetu primenjenih umestnosti u Beogradu – odeljenje u Kragujevcu na odseku primenjena grafika, Ateqe grafički dizajn, dok je 2020. godine magistrirao kod profesora Đorđa Živkovića.
Učestvovao na preko 40 grupnih i kolektivnih izlozbi u zemlji i inostranstvu. Član je ULUPUDS-a od 2006. Godine , Umetničke grupe Enciklo i Art KG. Nagrađivan je u oblasti likovne i primenjene umetnosti. Autor je velikog broja logotipa za institucije i privatne kompanije u zemlji i inostranstvu. Grafički je oblikovao na desetine kataloga, knjiga, monografija. Radi kao nastavnik pisma, fotografije, teorije dizajna, likovne kulture. Učestvovao na više umetničkih kolonija u zemlji i inostranstvu.
Veče klasične muzike za pikolo flautu i klavir biće održano u Zamku kulture, 24. septembra 2025. godine, sa početkom u 19 časova.
Dela Šnidera, Mocarta, Herberga, Beftinka, Dorfa, Damare izvodiće Nikola Aleksić i Ilija Lazarević.
Nikola Aleksić je rođen 1999.godine u Kraljevu. Osnovnu i srednju muzičku školu ,,Stevan Mokranjac” u Kraljevu završava u klasi prof. Nevenke Bošković, sa priznanjem đaka generacije. Dalje školovanje nastavlja na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde završava osnovne i master akademske studije flaute u klasi prof. Laure Levai Aksin.
Dobitnik je brojnih nagrada na republičkim i međunarodnim takmičenjima (prvih nagrada na Međunarodnom takmičenju ,,Davorin Jenko“ i na Međunarodnom takmičenju ,,Petar Konjović“, sveukupni laureat Međunarodnih susreta flautista ,,Tahir Kulenović“, prva nagrada na Međunarodnom takmičenju ,,Davorin Jenko“ za pikolo flautu). Resitale je održao u Narodnom muzeju u Kraljevu i Udinama, u okviru međunarodnog festivala u Italiji ,,Nei Suoni deiLuoghi“. 2018. godine odabran je za aktivno učešće na masterklasu flaute u Rimu (,,Flautissimo“ –Accademia Italian del Flauto). Nastupao je sa Simfonijskim orkestrom Akademije umetnosti u Novom Sadu, Beogradskom filharmonijom, Vojvođanskim simfonijskim orkestrom.
Biše puta je nagrađivan od strane fondacije ,,Petar Bogavac – Anđelko Savić” iz Kraljeva, bio je stipendista Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za izuzetno nadarene studente u Republici Srbiji, Fonda za mlade talente ,,Dositeja“ i Fonda za stipendiranje darovitih studenata i umetnika Univerziteta u Novom Sadu. Usavršavao se na brojnim seminarima kod eminentnih flautista i pikolista kao što su: Paolo Tabalione, Mario Karoli, Emili Bejnon, Vali Haze, Dejan Gavrić, Karlo Jans, Jirgen Franc, Renate Grajs Armin, Nikola Macanti, Matjaž Debeljak, Gudrun Hinze i Peter Verhojen.
Ilija Lazarević je rođen 02.08.1994. godine u Kraljevu. Osnovno i srednje muzičko obrazovanje je stekao u klasi profesora Marka Goloskokovića na odseku za klavir u Muzičkoj školi “Stevan Mokranjac” u Kraljevu. U toku školovanja je nastupao na velikom broju takmičenja i koncerata. Značajnije nagrade su III nagrada na Međunarodnom takmičenju u Šapcu (2012), II nagrada na Međunarodnom takmičenju“ Davorin Jenko” u Beogradu (2013).
Osnovne studije na odseku za klavir je započeo u klasi prof. Hristine Vuković Jovanović, a diplomirao u klasi prof. Aleksandra Serdara. Nastupao je kao solista i kao član više kamernih sastava na koncertima u Kruševcu, Nišu, Kraljevu, Leskovcu, Knjaževcu, Beogradu i Prokuplju. Značajniji nastupi su kao solista sa Niškim simfonijskim orkestrom i kao član kamernog sastava sa Niškim gudačkim orkestrom. Od nagrada na takmičenjima izdvaja se II nagrada na Međunarodnom takmičenju “Davorin Jenko” u Beogradu (2014), III nagrada na Međunarodnom takmičenju mladih pijanista u Nišu (2014) i II nagrada na 9. Međunarodnom takmičenju kamernih sastava “Bruna Špiler” u Herceg Novom, kao član kamernog sastava “Misteriozo” (2016). Tokom školovanja, usavršavao se na majstorskim kursevima kod prof. Jokut Mihailović, prof. Ilie Černajeva, prof. Hinka Haasa i prof. Đorđa Milojkovića.
Master akademske studije na odseku za klavir je započeo u klasi prof. Aleksandra Serdara, a masterirao u klasi prof. Ivana Novakovića. Zapošljen je kao korepetitor u Muzičkoj školi “Stevan Mokranjac” u Kraljevu.
Izvođenje predstave „SumLjivo lice“ Narodnog pozorišta iz Prištine, donelo je u Vrnjački bioskop Nušićev duh i izazvalo aplauze i smeh.
Milan Nešković, autor predstave, odlučio je da njen naziv blago modifikuje, s obzirom da je konstantno pogrešno izgovaraju glavni likovi – korumpirani podlaci spremni na sve kako bi stigli do cilja.
Tamara Tomanović igra Maricu, razmaženu ćerku Jerotija i Anđe, devojku koja misli da je zaljubljena, misli da poznaje život, ali je sasvim nepripremljena za sve ono što život i ta ljubav donose.
— Kada smo pripremali predstavu pre koju godinu bila sam i mlađa, ali smem da kažem da su mi godine i životno iskustvo pomogli da vam večeras donesem jednu razmaženu devojku koja misli da je spremna da se bori sa onim što život i ozbiljnost nose, da bi na kraju shvatila koliko greši. Nušić je ovo pisao pre mnogo godina, ali je komad uvek aktuelan, a ja moram priznati da mi je žao svaki put kad dođem do saznanja da i u današnje vreme postoje Marice. Ipak, nadam se da svako ko odgleda predstavu poželi da posle toga promeni nešto nabolje kod sebe za bolje sutra i bolju budućnost, obrazlaže Tamara uz konstataciju da je tokom tri i po godine, koliko predstava živi, puno sazrevala uz divne kolege učeći od njih.
Nikola Đorđević donosi lik Đorđa Ristić, čuvenog Đoke, odnosno lika oko kog se priča „vrti“ jer je on sumLjivo lice.
— Nušić je jako dobro poznavao naš mentalitet. Pri tom, lak je za čitanje i izvođenje jer sam ponudi te komedije zabune, situacije koje su neverovatne i izuzetno tačne. Ovo je novo čitanje klasika, ali mi se čini da smo sa svakim igranjem sve bolji i sve tačniji, da smo vremenom sazrevali nadograđujući svako svoj lik i na kraju samu predstavu. I, konačno, publika shvata poruku – svi se smeju, ali zapravo, ništa nije smešno, kaže nepravedno osuđen i zatočen, ni kriv ni dužan junak.
U predstavi igraju još i Igor Damnjanović, Milena Jakšić, Aleksandra Cucić, Milan Vasić, Anika Grujić, Branko Babović i Aleksandar Mihailović, a glumci ističu da ono što ih puni sjajnim osećajem, pored smeha i aplauza publike, jeste to što svi do jednog nestrpljivo iščekuju svako novo izvođenje i uživaju u svakom trenutku na sceni puni dobre energije koju i publika oseća.
Tokom manifestacije „Veče klasike u Vrnjačkoj Banji“, Trg kulture je 30. avgusta postao centar umetničke elegancije.
Publika je imala priliku da uživa u vrhunskim izvođenjima proslavljenih umetnika, operske dive Jadranke Jovanović i violiniste Jovana Kolundžije, uz pratnju orkestra Beogradski solisti, pod dirigentskom palicom maestra Dejana Savića.
Prema rečima maestra Dejana Savića, program je protekao u lepom klasičnom maniru, a publika je mogla da uživa u svakom taktu tokom koncerta. Poseban trenutak večeri bilo je premijerno izvođenje pesme „Voz polazi u 8“ legendarnog Mikisa Teodorakisa, kao omaž prijateljstvu grčkog kompozitora sa srpskim narodom.
– Veliko je zadovoljstvo prikazati dela muzičkih velemajstora poput Vivaldija, Mocarta, Baha. Jadranka Jovanović je premijerno izvela šansonu „Voz polazi u 8“ kompozitora Mikisa Teodorakisa, velikog prijatelja Srbije, čija su dela nedovoljno zastupljena na našim scenama. Potom je izvela čuvenu „Habaneru“ iz opere „Karmen“. Jovan Kolundžija je svirao Bahov Koncert za violinu u E-duru, a program su upotpunile dve popularne kompozicije, Vivaldijev Koncert za gudače i Mocartova „Mala noćna muzika“, kojom se koncert i završio, izjavio je Dejan Savić.
Organizatori događaja bili su Opština Vrnjačka Banja, Kulturni centar Vrnjačke Banje, Turistička organizacija Vrnjačka Banja i Narodna biblioteka „Dr Dušan Radić“, na inicijativu Kabineta za kulturu predsednika Republike Srbije. Ovom manifestacijom Vrnjačka Banja je obogatila svoj kulturni kalendar još jednim izuzetnim događajem, na radost svih ljubitelja klasične muzike.
RAZGOVOR SA MAESTROM DEJANOM SAVIĆEM
Koliko je izazovno pripremiti koncert na otvorenom prostoru kao što je Trg kulture u Vrnjačkoj Banji?
Vrlo izazovno, iz više razloga. Prvo, koncert klasične muzike sa kamernim sastavom zahteva posebnu pažnju, što je manji ansambl, to je teže raditi i svirati, sve se čuje i sve je izloženo kritici. Dodatno, nastupati sa takvim muzičkim zvezdama i legendama kao što su Jadranka Jovanović i Jovan Kolundžija nije ni malo jednostavno. Uz to, Trg kulture u Vrnjačkoj Banji je jedan od najvažnijih turističko-kulturnih prostora u Srbiji, pa samim tim i nastup na njemu nosi veliku odgovornost. Ipak, iza nas je dugogodišnje iskustvo. „Beogradski solisti“ su izvanredni muzičari i siguran sam da je publika uživala u jednom satu lepe i prijatne muzike. Za nas je to veliko zadovoljstvo, da možemo da podelimo svoju umetnost sa publikom.
Kako vidite i ocenjujete kulturna dešavanja u Vrnjačkoj Banji ?
Kao savetnik predsednika Republike Srbije za kulturu moram da naglasim da nam je važno da kultura bude decentralizovana, da ne ostane privilegija samo velikih gradova, već da bude dostupna i u mestima u koja ljudi dolaze, naročito tokom leta. U tom pogledu Vrnjačka Banja prednjači. Ona već ima dugu tradiciju, a Festival filmskog scenarija je najbolji primer da ovde kulturu vode odgovorni i sposobni ljudi. Sve to nas dodatno obavezuje i čini nam veliku čast da večeras nastupamo ovde. Naš cilj je da publika bude zadovoljna, a da Vrnjačka Banja nastavi da gradi svoj kulturni imidž, koji je važan i za predstavljanje Srbije u celini.
Vaša poruka mladim umetnicima, kako u klasičnoj muzici tako i u umetnosti uopšte?
Ne delim muziku na klasičnu, zabavnu ili neku drugu, muzika je ili prava muzika ili nije. Ako jeste, uvek će doći do slušaoca. Takođe, ne delim umetnike na mlade i stare, već na one sa više i manje iskustva. Moj savet onima sa manje iskustva jeste da budu uporni, rešeni i posvećeni. Kao što je Jovan Kolundžija jednom rekao svojim studentima, važno je da se umetnik u potpunosti identifikuje sa svojim instrumentom. Kada se to desi, već je polovina uspeha ostvarena.
OPERSKA DIVA JADRANKA JOVANOVIĆ JOŠ JEDNOM OČARALA PUBLIKU U VRNJAČKOJ BANJI
Večeras vas očekuje nastup u jedinstvenom ambijentu Trga kulture u Vrnjačkoj Banji. Koliko vam ta atmosfera znači ?
Veoma mi je važna ta atmosfera. Oduševila me je lepo postavljena bina i ceo Trg kulture. U Vrnjačkoj Banji sam već nastupala, od solističkih koncerata u Zamku kulture do nastupa sa Vojkanom Borisavljevićem i Simfonijskim orkestrom, kada smo izvodili filmsku muziku. Večeras mi se posebno dopada kako je sve osmišljeno, pravo veče klasike. Drago mi je što nastupam sa dragim saradnicima, maestrom Dejanom Savićem i violinistom Jovanom Kolundžijom, sa kojim sam imala prvi solistički koncert u Sava centru. Sa maestrom Savićem sam delila brojne operske predstave u zemlji i inostranstvu, a nezaboravna je bila naša „Aida“ u Austriji na otvorenoj sceni.
Vrnjačka Banja je večeras dobila jedinstvenu priliku da premijerno čuje kompoziciju „Voz polazi u 8“ grčkog kompozitora Mikisa Teodorakisa, upravo na vašu inicijativu. Šta vas je podstaklo na taj izbor?
Večeras, uz gudački orkestar Beogradskih solista, pripremili smo jedno iznenađenje, apsolutni raritet i omaž Mikisu Teodorakisu. Mnogo truda sam uložila da dođem do ove muzike, jer sam oduvek osećala potrebu da mu se zahvalimo za podršku koju je pružao našem narodu tokom NATO bombardovanja, kada je u Grčkoj predvodio brojne akcije protiv agresije. Prvi put u Srbiji, upravo na Trgu kulture u Vrnjačkoj Banji, biće izvedena njegova pesma „Voz polazi u 8“, divna kompozicija koja će večeras doživeti premijeru.
Koliko je značajno preneti atmosferu klasične muzike i u manje sredine, kao što je Vrnjačka Banja ?
Trudila sam se da uvek nastupam i u manjim mestima u Srbiji, nikada nisam odbila poziv. Klasičnu muziku sam uvek približavala publici pažljivim izborom repertoara, program je bio komunikativan i prijemčiv na prvo slušanje, ali sam uvek uvodila i nešto zahtevnije, uz kratka objašnjenja. Trudila sam se da nema distance između bine i publike, reč, osmeh i topla komunikacija čine da se oseti jedinstvo. I to se pokazalo kao najbolji put. Smatram da klasika leči dušu, ali ne pravim stroge podele, svaka muzika koja dotakne srce jeste dobra muzika. Ipak, klasična muzika ima tu univerzalnu vrednost, ona je jezik koji svako na svetu razume. Upravo u tome je njena snaga i vrednost.
Na sceni Vrnjačkog bioskopa, u sredu 3. septembra 2025. godine, od 20 časova biće izvedena pozorišna predstava “SumLjivo lice”.
Kao što se da videti u naslovu predstave, ovoj komad je sa blago modifikovanim naslovom i sa autentičnim “čitanjem” klasika Bransilava Nušića “Sumnjivo lice”. U predstavi igraju Igor Damnjanović, Milena Jakšić, Milan Vasić, Anika Grujić, Branko Babović, Nikola Đorđević, Zoran Mijatović, Ivica Jevtić, Branko Janićijević i Uroš Antonijević. Režiju potpisuje Milan Nešković, dramaturg je Maja Todorović, scenograf Goran Stojčetović, a kostimograf Biljana Grgur. Cena ulaznice je 1000 dinara.