Јубиларни Фестивал класичне музике „Врњци 2025“ донео је шест програма







Јубиларни Фестивал класичне музике „Врњци 2025“ донео је шест програма у шест фестивалских вечери у врњачком Замку културе од 25. до 30. јула у организацији Културног центра Врњачка Бања, а под покровитељством Министарства културе Републике Србије. Фестивал је већ две деценије место сусрета генерација, култура и визија, простор у коме класична музика живи, расте и инспирише. У име захвалности уметницима, институцијама, онима који су били део организације од оснивања Фестивала, уручене су посебне захвалнице.
Када смо почињали није било ниједне сличне манифестације у региону која се бави искључиво уметничком музиком. Опстали смо захваљујући разумевању кровних институција културе. Да нема пажње, подржавања и одобравања Културног центра и ресорног Министарства свих ових година, и позитивне евалуације од стране Културно-просветне заједнице Србије, Удружења музичких уметника Србије, Удружења композитора, Удружења музичких и балетских педагога, не бисмо тако успешно прошли овај пут. Свакако је јако битна и подршка медијских и издавачких кућа из иностранства, из Америке и Италије, јер смо захваљујући њима публици презентовали нека најновија издања која су се тек појавила. Фестивал је тако и конципиран да сва дела буду премијерно изведена управо у Врњачкој Бањи и да се гостовање уметника из иностранства сведе само на Фестивал, односно да никако не будемо део неке турнеје, а захваљујући музичким познанствима, успели смо да доведемо нека велика имена из целог света. Изузетно акустичном и добром сценом у Замку културе продефиловала су многа значајна имена из Западне Европе али и из Источног блока, из САД, Јужне Америке, из Азије и Африке, а ове године и са Новог Зеланда, рекао нам је уметнички директор Фестивала, гитариста, композитор, музиколог, педагог и публициста проф. др Урош Дојчиновић, изражавајући наду да ће концепт опстати и у наредним годинама јер је реч о манифестацији која је нашла своје место на глобалној карти сличних дешавања.
Током година постојања Фестивала, који је 2015. проглашен за најперспективнији регионални у сфери класичне музике, најбољи млади уметници из земље могли су да сагледају свој потенцијал кроз рад са великим музичарима данашњице и њиховим вршњацима из целог света. Иако је акценат био на концертима који су промовисали позната светска имена, као и наше значајне младе уметнике, пропратних активности које употпуњују и обогаћују манифестацију било је на претек – у сфери публицистике објављена је едиција нотних издања, организовани су семинари, промоције, пропратне изложбе, па тако овогодишњи Фестивал прати ретроспективна изложба која приказује првих двадесет година, богата експонатима, и постављена је у Замку културе.
Љубица Вранеш: Вече оперских арија

Оперска солисткиња Љубица Вранеш, уз клавирску пратњу Миливоја Вељића потпуно је освојила публику у Замку културе, 26. јула. На репертоару су се нашле оперске арије Чајковског, Бизеа, Вердија, Сен-Санса, као и „Веруј да те љубим“ и „Све док је твог благог ока“ Исидора Бајића.
Љубица Вранеш, мецосопран, солиста Београдске опере, дипломирала је на Факултету музичке уметности у Београду у класи проф. Радмиле Бакочевић, у чијој класи је и магистрирала. Добитник је прве награде, као и награде за најбољег мецосопрана на такмичењу „Никола Цвејић“ коју јој је доделила проф. Бисерка Цвејић. Чланица је оперског ансамбла Народног позоришта у Београду, а била је и у насловној улози у опери „Кармен“ на Великој сцени Народног позоришта. Наступала на концертима „Пут ка Белканту“ као и многим концертима у Београду и широм наше земље. Веома је призната и у Румунији. Добитница је награде „Оскар Данон“ и Јавне похвале за резултате у раду од изузетног и посебног значаја за успешну активност београдског Народног позоришта за сезону 2019/2020.
Миливоје Вељић је дипломирао на Катедри за клавир, докторирао на Катедри за камерну музику, а запослен је, у звању вишег уметничког сарадника, на Катедри за соло певање Факултета музичке уметности у Београду. Добитник је награде Факултета из Фонда Јелене Павловић за најбољег дипломца Катедре за клавир. Члан је УМУС-а (Удружење музичких уметника Србије) и МОТО-а (Музичко оперско театарска организација).
Метју Маршал: Звуци гитаре

Љубитељи класичне гитаре уживали су у концерту Метјуа Маршала. Новозеландски уметник побрао је дуге аплаузе након извођења композиција чији су аутори Бенвенуто Терзи, Кенет Јанг, Стивен Гос, Кристофер Блејк, Ејнџел Вилолдо. Посебну пажњу привукла је композиција „Српске народне игре“ коју је Ентони Ричи компоновао управо за Фестивал „Врњци“. У завршници концерта Маршал је премијерно извео ову композицију у сарадњи са Урошем Дојчиновићем.
Метју Маршал је гитару учио на Новом Зеланду, у Енглеској и Америци. Почев од 1988. добитник је већег броја међународних награда и признања. До сада је остварио око 2.000 концерата, на четири континента. Реализовао је више солистичких и камерних аудио албума. Предавао је на универзитетима и музичким колеџима у Аустралији, Великој Британији и на Новом Зеланду. Уметнички је директор неколико музичких фестивала и гитарских манифестација у Аустралији и на Новом Зеланду.
Гитара и тенор једнако рај за душу

Четврти дан ХХ Међународног фестивала класичне музике протекао је у знаку класичне гитаре и тенора, па су Метју Маршал и Кристофер Бовен очарали публику својим концертом под називом ,,Расцветана грана“. Метју Маршал је чувени гитариста са прегршт међународних признања и награда, а Кристофер Бовен у својој богатој биографији има низ наступа у оквиру разних оперских комада, те се овај дуо публици представио у најлепшем светлу, па је реакција публике била у складу са извођењем, благо речено, одлична.
Низале су се песме композитора као што су Бенџамин Бритен, Даглас Лилбурн, Џон Дауланд, Стивен Мек Неф, Малколм Вилијамсон и Антони Ричи. Песме садрже метафоре, разне теме, дубоку емоцију, што су перфектно приказали Метју и Кристофер.
– Први пут сам у Србији, и ово је диван предео, окружен је планинама и задовољан сам пријемом људи овде. Мало нас је бринуло то да ли ће публика разумети одређене речи у песмама, али музика је прилично живописна тако да верујемо да је публика разумела смисао. Нас је музика и спојила, а ја сам имао жељу да наступам са гитаристом па смо се чули онлајн путем и остварили сарадњу још пре тринаест година, рекао је Кристофер Бовен.
– И ја сам имао бојазан када је разумевање песама у питању јер у великој мери говори о Новом Зеланду, и једино ако сте били тамо можете разумети, али слажем се са тиме да је музика допринела да публика разуме на исправан начин. Драго ми је што смо управо ове мелодије, компоноване за гитару, извели овде, изнео је Метју Маршал.
Росен Идеалов и Надежда Тцанова – Кларинет и клавир уз емоцију

Росен Идеалов који свира кларинет и пијанисткиња Надежда Тцанова одржали су веома занимљив и обојен емоцијом концерт који је награђен аплаузом и крајње позитивним коментарима.
Росен и Надежда заједно наступају већ шест година, и не чуди чињеница да ова два изузетна уметника својим извођењем приказују квалитет, посвећеност, искуство и дар. Публика је имала прилику да чује композиције Вагнера, Брамса, Шумана које фантастично звуче када кларинет за пратњу има клавир. Росен и Надежда су уметници са богатим искуством и низом награда, наступа, тако да публика увек одреагује на њихово извођење које јесте у духу романтизма, али има и лични печат.
– Први пут сам овде, и веома ми се допада место. Природа је дивна, као и мештани, а посебно су ми интересантни извори минералне воде. Росен ми је причао све најлепше о овом месту и зато сам овде на гостовању са њим. Замак је предиван и акустичан, а нама музичарима то много значи, рекла је Надежда Тцанова.
– Веома ми је драго што сам поново овде и што учествујем на овом фестивалу. Импресиониран сам овим здањем јер даје перфектан звук. Публика разуме и учествује на неки начин, па имамо дивну комуникацију. Креирање програма је конципирано тако да замишљамо да композитори, чије композиције изводимо, разговарају за столом. Иако су по питању форме и стилу другачији, ти ,,разговори“ су веома занимљиви и инспиришу, па прављење оваквог програма представља посебну врсту уметности, изнео је Росен Идеалов.
Урош Дојчиновић и „Интермецо“ за крај и нови почетак

Међународни фестивал класичне музике ,,Врњци“ завршен је 30. јула фантастичним наступом гитаристе Уроша Дојчиновића и Гудачког квартета ,,Интермецо“ који чине Милена Рајковић, Тамара Живковић, Милена Мартинов Стојковић и Милица Јакшић. Завршни концерт ,,Романса“ пружио је композиције које су компоновали Паганини, Ферер, Халфтер, Дворжак и други. Урош Дојчиновић и квартет „Интермецо“ публици су подарили јединствен доживљај музике у идеалном амбијенту као што је Замак културе, јер су у питању врсни уметници који имају богате каријере и гаје љубав према музици која увек допре до љубитеља овог жанра. – Задовољство је што успевамо већ двадесет година да одржимо овај фестивал, и до сада смо имали неколико стотина врсних уметника из целог света, а концепција фестивала је таква да учесници имају све на располагању и могу да осмисле леп програм, да концепирају све потребно, а Замак је дивно здање које има одличну акустику, и то свима годи. Имамо и пропратни програм који чине промоције, изложбе, јер може упоредо да се презентује. Многи уметници су управо на овом фестивалу представљали своја ауторска дела, што им много значи. Ове године фестивал смо започели наступом Уметничког ансамбла Министарства одбране ,,Станислав Бинички“, а прича се заокружује наступом Гудачког квартета ,,Интермецо“, што даје посебну чар. Желео бих да се захвалим свима који су допринели да се и ове године одржи фестивал, а то су Културни центар Врњачка Бања, Општина Врњачка Бања, Министарство културе Републике Србије, и осталим удружењима, предузећима који су допринели томе да овај фестивал буде сјајан и да укључује врсна имена, поред наведених, ту су и Љубица Вранеш, Миливоје Вељић, Метју Маршал, Кристофер Бовен, Росен Идеалов, Надежда Тцанова, рекао је Урош Дојчиновић.






