Simpozijum „Licem u lice – panteon srpskih scenarista“
Simpozijum, najstariji prateći program Festivala, održava se bez prekida od prvog izdanja, a ovogodišnja tema „Licem u lice: panteon srpskih scenarista“ okupila je ljubitelje i poznavaoce filma.

Moderator događaja koji je održan 14. avgusta u Narodnoj biblioteci „Dr Dušan Radić“ bio je Dejan Dabić, filmski kritičar, umetnički direktor Martovskog festivala i selektor Filmskih susreta u Nišu, dok je uvodničar tema bio Saša Radojević, filmski kritičar, reditelj, scenarista, glumac i producent.
Među učesnicima Simpozijuma bili su i Miroljub Stojanović, Srđan Savić i drugi, dok će pojedini autori, poput Ivana Velisavljevića i Milutina Petrovića, svoje radove dostaviti u pisanoj formi. Prisutni su bili i direktor vrnjačke Biblioteke, Dejan Lučić i direktor Kulturnog centra Vrnjačka Banja, Saša Milenković.
Razgovor je bio posvećen opusu scenarista koji su ostavili dubok trag u domaćoj kinematografiji, Bogdanu Jovanoviću, Nebojši Pajkiću, Branku Vučićeviću, Dušku Kovačeviću, Ljubiši Kozomari, Gordanu Mihiću, Đorđu Milosavljeviću, Srđanu Koljeviću i drugima. Njihov doprinos srpskom filmu je nesumnjiv, neki od njih su režirali filmove ili pisali o njima, ali ono po čemu su ostali najprepoznatljiviji jeste upravo njihov scenaristički rad.

Nakon prošlogodišnjeg Simpozijuma, osmišljen je program za naredne dve godine. Ove godine akcenat je na scenaristima koji su obeležili srpski i jugoslovenski film, a pre svega na onima čija je osnovna vokacija scenario.
– Među njima su i autori koji su se bavili i drugim poslovima, recimo Dušan Kovačević je jedan od najznačajnijih dramskih pisaca i reditelj nekoliko filmova, dok su Đorđe Milisavljević i Srđan Koljević takođe režirali pojedina ostvarenja. Ipak, ovogodišnji izbor usmeren je isključivo na stvaraoce kojima je scenaristički posao osnovni, rekao je Dejan Dabić, ekskluzivno najavivši da se za sledeću godinu priprema priča o rediteljima scenaristima, kao što su Goran Marković, Srđan Karanović i drugi koji imaju i značajne scenarističke radove.
Govora je bilo i o legendarnom Gordanu Mihiću, kao i Ljubiši Kozomari koji su u zajedničkoj režiji i po zajedničkom scenariju odradili značajan film „Vrane“.
Ovogodišnji Simpozijum uspeo je da postigne ravnotežu između već priznatih i poznatih scenarista i onih koji su značajni, ali su, nažalost, delimično zaboravljeni i stavljeni u drugi plan.
– Odlučili smo da ovog puta predstavimo i neke značajne scenariste koji su delimično potisnuti, iako nisu nepoznati. Među njima je Bogdan Jovanović, koji je napisao scenario za film „Licem u lice“ Branka Bauera, kao i za film „Zenica“ i „Pogon B“. On nije nepoznat, iako njegovo ime možda nije široko prepoznato u krugovima istorije domaće kinematografije, ali nesumnjivo je reč o značajnom scenaristi, istakao je Dabić.
Kruna ovogodišnjeg Simpozijuma bila je pojava scenariste i profesora Fakulteta dramskih umetnosti Nebojše Pajkića, koji je govorio o svom stvaralaštvu. To je bila prilika da se obnovi sećanje na neka od njegovih najznačajnijih dela, poput filmova „Dečko koji obećava“ i „Davitelj protiv davitelja“, kao i na neke od zanimljivih scenarija koje je pisao za slovenačku kinematografiju. Za jedan od njih, film „Do konca in naprej(Do kraja i dalje)“ u režiji Jure Pervanja, nagrađen je na Festivalu u Vrnjačkoj Banji. Iako je Pajkić jedan od najistaknutijih scenarista, to je jedna od retkih nagrada koju je dobio isključivo za scenario.
– Scenario nikada nije naročito ozbiljno tretiran i to je jedan od razloga što su scenaristi koji nisu imali dodatne aktivnosti koje bi im donele publicitet ostali malo zaboravljeni. Veoma je dragocen ovaj vaš rad, jer od njega započinje u stvari rehabilitacija struke. Bez priče nema filma, ne može se bez scenarista. Scenario je jedna fleksibilna celina čiju kompoziciju završava tek režiser na snimanju i montaži. Suština filma je dramaturgija, dva lica dramaturgije su scenario i montaža, to su komplementarne stvari koje prave celinu koju kontroliše režiser, izjavio je Pajkić.
U nastojanju da se Simpozion ponovo uspostavi kao važan segment Festivala filmskog scenarija, objavljena je i predstavljena knjiga posvećena prošlogodišnjoj temi „Krimići u regionalnoj kinematografiji: Pavao Pavličić kao paradigma“. Ovom publikacijom oživljava se tradicija istoimene edicije, koju su pre više godina pokrenuli Milan Nikodijević i Dinko Tucaković. Posebna zahvalnost za uspešnu i blagovremenu izradu publikacije upućena je Srđanu Čeperkoviću, čijom zaslugom je ceo proces realizovan u predviđenom roku.
Saša Radojević je istakao značaj tradicije održavanja simpozijuma i izdavanja publikacije koja predstavlja rezultat koji ostaje materijalna beleška.
– Iz ove male akcije može da izraste nešto što ima određenu kulturnu vrednost. Ovogodišnjim simpozijumom dajemo „novi život“ nepravedno zaboravljenim scenaristima, rekao je Radojević.
„Tvitosaurus“, „Prva klasa: Pun gas!“ i „Običaji“
Konferenciju za novinare vodio je Saša Radojević. Njegovi gosti bili su delovi timova filmova prikazanih dan ranije: „Tvitosaurus“, „Prva klasa: Pun gas!“ i „Običaji“.

Ekipu filma „Tvitosaurus“ predstavljali su: Vesna Stanojević, Vladimir Acković i Božidar Knežević, scenarista. Vesna je tumačila ulogu Rade u ovoj komediji. Radojević je predstavio kao junakinju koja ima stabilnost i tradicionalnost, bez straha od novotarija.
– Veliko je zadovoljstvo igrati komediju. Dvadeset godina sam predavala u Londonu i sada sam se praktično vratila u Srbiju. Stavila sam na test da li to što sam predavala mojim studentima mogu i sama da radim. Uživala sam radeći sa Ivicom. Mladen je bio božanstven partner, rekla je Vesna i opisala delić uloge koju je odigrala.
Vladimir Acković govorio je o svom iskustvu i radu na filmu. Rekao je da mu je bila čast da se druži sa celom ekipom i da učestvuje u ovom filmu glumeći Kineza koji slabo govori srpski jezik, što mu nije teško palo jer mu je majka iz Mongolije.
Božidar je film opisao kao standardnu porodičnu priču koji se temelji na nesporazumu, sukobu između dve generacije, a Radojević je zaključio da se mnogi elementi društvenih promena mogu videti u podtekstu.

Na pitanja novinara vezana za film „Prva klasa: Pun gas!“ odgovarali su: scenaristi Zoran Mitrović i Rade Ćosić, Novak Ašković, kompozitor i Ivana Kostić, distributer filma. Oni su na najbolji način opisali komediju, sportsku melodramu.
Zoran Mitrović, koji je završio Netfliks Akademiju, pored rada na scenariju, tumačio je ulogu nemog čoveka, lika koji na neki način opušta situaciju, po Radetovoj ideji.
Prema rečima Radeta Ćosića koji u filmu tumači glavnu ulogu, ovaj film ispunjava sve norme školske melodrame, a da su temu izabrali kao entuzijasti sa željom da podsete ljude da to postoji, kao ljubitelji adrenalina i brze vožnje. On je podsetio da 50 godina nismo imali film o automobilizmu i da je to jedna zaboravljena manifestacija.
Deo ekipe filma „Običaji“ činili su: Vladan Janković, direktor fotografije, Biljana Zaverla (tumačila je ulogu Nine), Teodora Tomašev (uloga Mirjane), Stojan Đorđević, glavna uloga, Saša Đurašević (uloga Radovana) i Jovica Vučković, scenarista.

Jovica Vučković rekao je da nije bilo dilema u pisanju scenarija i da su želeli da iskoče iz klasičnih filmova tako što će napraviti horor film, psihološki triler. Po njegovom mišljenju, uspeli su u tome i svako ko pogleda ovaj film moći će da se uveri u to. Film je u toku emitovanja na Letnjoj pozornici izazvao pozitivne komentare publike. Ovo je specifična horor priča o liku koji se nosi sa svojim strahovima.
Promocija knjige ,,Borba zatvorenih očiju, uticaj književnosti na filmove Stenlija Kjubrika“
Treći dan Festivala filmskog scenarija je u pratećem programu imao promociju knjige ,,Borba zatvorenih očiju, uticaj književnosti na filmove Stenlija Kjubrika“, autora Aleksandra Trbića koja je održana u Narodnoj biblioteci, a u izdanju Niškog kulturnog centra. Govorili su autor, Aleksandar Trbić, Srđan Savić i Dejan Dabić i u svojim izuzetnim izlaganjima sa posetiocima su podelili interesantne storije u vezi sa Kjubrikovim stvaralaštvom.
– Ideja da napišem ovo delo je nastala 2017. godine u Jugoslovenskoj kinoteci tokom prikaza filma ,,Doctor Strangelove”. Nakon projekcije sam analizirao film, i shvatio da je urađen po knjizi, i da treba istražiti koji su sve Kjubrikovi filmovi rađeni po knjigama. Ovim delom želeo sam da prikažem nešto što nije opisivano do tada, iako je bilo jako zahtevno da dođem do relevantnih podataka. Sve sam to činio sa posebnim užitkom i nakon četiri godine, čak i malo više, knjiga je završena i zahvalan sam Niškom kulturnom centru na ovom izdanju, rekao je Aleksandar Trbić.
– Imamo mogućnost da analiziramo stvaralaštvo Stenlija Kjubrika iz različitih uglova koji je sve samo ne običan reditelj. Meni je bilo pre svega zanimljivo da pratim Kjubrikov odnos prema književnosti od najranijeg detinjstva, pa onda tokom karijere. Čitanje iz zadovoljstva otpočinje oko njegove devetnaeste godine kada se i rađa njegovo interesovanje za umetnošću, što se kasnije materijalizovalo u svetu kinematografije, izneo je u svom izlaganju Dejan Dabić.
– Niški kulturni centar inače insistira na filmskoj literaturi, i to je jedno od obeležja našeg Kulturnog centra kao izdavača. U tom smislu, imamo ediciju u kojoj objavljujemo knjige kao što je ova. U pitanju je jedan pogled na Stenlija Kjubrika kao autora iz specifične vizure, i može se reći da je zaokružena studija koja govori o tome kako je on interpretirao književnost na filmu. Može se zaključiti da je Kjubrik pokazao šta znači biti vrhunski filmski stvaralac, rekao je Srđan Savić.
Završnica treće večeri Festivala filmskog scenarija
Treći dan Jedinog pravog 49. Festivala filmskog scenarija – Gorki List ponudio je različita filmska ostvarenja za svačiji ukus. U sali Bioskopa tokom dana prikazani su filmovi van konkurencije. Muzički dokumentarac „Zvonceku u pohode – Anarhija u KPSS“ Miroslava Stašića i Nebojše Stankovića, o 35 godina rada pank rok grupe „Zvoncekova Bilježnica“, i istorijska saga „Drava se ne predaje“ Nikole Lorencina po scenariju Dragana Spasojevića, koja prenosi snažnu poruku o očuvanju sećanja na heroje i junačko nasleđe.

Pre večernjih projekcija, na amfiteatru ispred filma „Zvonceku u pohode – Anarhija u ,,KPSS“ publici su se poklonili Toza Rabasa, Saša Vujić i Petar Janjatović, dok su ispred filma „Drava se ne predaje“ to učinili Stefan Milivojević, Rade Ćosić, Aleksandar Trmčić i Zoran Mitrović.

Večernji program na amfiteatru nastavljen je projekcijom filma „Volja sinovljeva“ scenariste Strahinje Madžarevića i reditelja Nemanje Ćeranića. Ova epska avantura, inspirisana srpskom tradicijom, smeštena je u budućnost posle nuklearne katastrofe, u svetu haosa i anarhije. Završnicu treće festivalske večeri obeležilo je prikazivanje filma „Izolacija“, u režiji Marka Backovića, koji je scenario napisao zajedno sa Markom Jocićem. Pre same projekcije filma publici su se poklonili Milena Predić, kao i producent i scenarista filma Marko Jocić. Film prati mladog biologa koji dobija dobro plaćen posao nadgledanja migracija životinja u udaljenoj šumi, a misterija koju otkriva podjednako šokira njega i gledaoce.























